La aproximativ 30 de ore de la deschiderea sesiunii de înscriere, aproximativ 2.000 de firme au reușit să finalizeze cu succes procedura de înregistrare în platformă. Numeroși solicitanți reclamau, marți, la lansarea apelului, că au dificultăți la selectarea expertului contabil sau auditorilor financiari care le validaseră datele financiare. Oficialii Ministerului Economiei, Antreprenoriatulului și Turismului au explicat, miercuri după-amiază, că de pe lista inițială primită lipseau aproximativ 2.500 de experți.
Schema HoReca, prin care statul se oferă ajutor pentru compensarea a 20% din pierderile operatorilor economici, respectiv diferența cifrelor de afaceri din 2019 și 2020, are finalizate 2.000 de aplicații în platforma de înscriere, potrivit informațiilor transmise miercuri după amiază de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.
Astfel, operatorii economici care dețin hoteluri, restaurante, agențiile de turism sau organizatorii de evenimente a căror activitate a suferit din cauza restricțiilor impuse pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 se pot înscrie pentru a primi ajutor financiar pentru compensarea unei părți din pierdere
„Schema prezintă un mod facil de aplicare și se desfășoară exclusiv online. O parte dintre firmele care au încercat ieri să aplice au întâmpinat însă greutăți în identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferența de cifră de afaceri pentru CAEN-uri”, au admis reprezentanții instituției, așa cum Gândul a relatat marți.
„Ne-am logat la ora 10:00 și încă nu reușim să selectăm expertul contabil din platformă!!! Este complet neoperațională platforma!”, a scris ieri o persoana pe contul de Facebook al instituției.
Pentru a răspunde solicitărilor venite din partea aplicanților, ministerul a făcut marți o procedură prin care s-au putut verifica experții contabili sau auditorii pe care aplicația nu i-a găsit automat în bazele de date furnizate de asociațiile profesionale Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din Romania (CECCAR) și Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) administratorului platformei, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
„Ministerul a descoperit împrenă cu conducerea Corpului experților contabili că baza de date cu experți contabili pusă la dispoziție inițial de CECCAR omitea un număr de aproximativ 2.500 de experți contabili. Aceștia vor fi introduși în baza de date a platformei de înscriere la actualizarea din această noapte”, au explicat reprezentanți Ministerului
Astfel, în fiecare noapte, la ora 23:00, se actualizează baza de date a experților contabili și auditorilor din platformă. În plus, o altă eroare, cauzată de un separator în baza de date a auditorilor, furnizată de CAFR, a fost corectată în această dimineață.
„Informăm aplicanții că, chiar dacă au contract cu o firmă de contabilitate sau de audit, nu pot selecta în aplicație firme de audit sau de contabilitate din baza de date. Trebuie să selecteze numele expertului contabil sau al auditorului financiar care semnat digital raportul aferent aplicării la măsură. Toate cererile de adăugare în baza de date sunt centralizate de operatorii call-center și sunt verificate cu CECCAR și ASPAAS – CAFR pentru a ne asigura că cei care nu se regăsesc în platformă sunt autorizați”, anunță instituția.
Firmele se pot înscrie în platformă până la data de 20 iulie, iar instituția subliniază încă o data că firmele pot aplica oricând în această perioadă, pentru că la finanțare nu contează numărul de ordine, nu se aplică principiul „primul venit, primul servit”. Schema este pro-ratată, iar numărul de ordine la înscriere nu conferă niciun avantaj, subliniază instituția.
Prin schema de ajutor de stat, operatorii de hoteluri, restaurante, agenții de turism, organizatorii de evenimente a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 pot beneficia de compensarea a 20% din pierderile suferite în 2020 față de 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro pe întreprindere unică. Conform motivării schemei, se estimează că se acordă ajutoare pentru aproximativ 74.000 de beneficiari.
Pentru schema de ajutor de stat pentru HoReCa – instituită prin OUG 224/2020 și ulterior modificată prin OUG 10/2021 – cu un buget estimat inițial de 2,5 miliarde de lei (500 milioane de euro), au fost alocate credite bugetare în valoare de 1 miliard de lei în bugetul din anul 2021 (restul de 1,5 miliarde de lei fiind credite de angajament).
În informarea de miercuri, ministerul a transmis că este estimate să aplice un număr de aproximativ 30.000 de firme.
Coduri CAEN eligibile în schema HoReCa: